Allround medewerker milieu

Dit is een oud bericht.

Vind je het leuk om als specialist milieuwetgeving het aanspreekpunt te zijn voor interne collega’s en externe partners?  Maak je je sterk voor een goede toetsing van aanvragen op milieutechnische aspecten? Dan is de functie allround medewerker milieu bij gemeente Simpelveld voor jou een goede match.

Voor milieuvergunningen of -meldingen die geen verband houden met een omgevingsvergunning aanvraag ben je zelfstandig casemanager. Je communiceert makkelijk met verschillende belanghebbenden, staat sterk in je schoenen en durft beslissingen te nemen zonder daarbij de klantgerichtheid uit het oog te verliezen.

Ben jij diegene die dit bij ons gaat oppakken? Heb je een afgeronde opleiding waarin je kennis hebt verkregen over milieu? Lees dan snel verder!

Als milieumedewerker ben je specialist op het gebied van de milieuwetgeving. Je bent aanspreekpunt voor interne collega’s bij vergunningaanvragen of planologische ontwikkelingen, maar ook naar externe partners of adviseurs, zoals de Regionale uitvoeringsdienst (RUD). Je toetst aanvragen op de milieutechnische aspecten, als intern adviseur of je geleidt deze door naar de RUD. Voor de basistaken is de RUD verantwoordelijk, voor deze dossiers ben je het aanspreekpunt voor de RUD. Daarnaast toets je controlerapporten of andere milieurapportage of geleid deze door naar de RUD als onderdeel van lopende procedures. Je fungeert dan als interne adviseur. 


Voor milieuvergunningen of -meldingen die geen verband houden met een omgevingsvergunning aanvraag ben je zelfstandig casemanager. Daar waar nodig ga je het gesprek aan met de aanvrager/melder voor aanvullende informatie of aanpassingen. Je communiceert makkelijk met verschillende belanghebbenden, staat sterk in je schoenen en durft beslissingen te nemen zonder daarbij de klantgerichtheid uit het oog te verliezen.
 

De volgende werkzaamheden behoren onder andere tot het takenpakket:

  • contactpersoon tussen gemeente en Regionale Uitvoeringsdienst Zuid Limburg en de taken rondom begroting en werkprogramma hieromtrent; 
  • contactpersoon integrale advisering binnen het team VTH op het gebied van o.a. milieuzonering, geluid, geur, lucht, externe veiligheid bij ruimtelijke ontwikkelingen, toezicht en handhaving en activiteiten bij en rondom bedrijven;
  • het behandelen en afhandelen van meldingen Activiteitenbesluit c.q. milieubelastende activiteiten, eventueel op grond van advisering van de RUD;
  • het behandelen en afhandelen van aanvragen hogere waarde Wet geluidhinder;
  • het opstellen van maatwerkvoorschriften milieu;
  • het beantwoorden van klantvragen op het gebied van milieu;
  • het actueel houden van het inrichtingenbestand;
  • het bijhouden van beleidsontwikkelingen op het gebied van milieu;
  • het beoordelen en begeleiden van ontwikkelingen van initiatiefnemers op het gebied van milieu;
  • mede uitvoering geven aan de totstandkoming van het Omgevingsplan voor het onderdeel milieu;
  • deelnemen aan regionale overleggen over je vakgebied.

Jij

  • Je hebt minimaal een afgeronde hbo- of wo-opleiding op het gebied van milieukunde technische natuurkunde, civiele techniek of bouwkunde (technisch milieukundige achtergrond. 
  • Je denkt en werkt systematisch, analytisch en je bent accuraat. 
  • Je kunt goed samenwerken en bent resultaat- en klantgericht.
  • Je beschikt over overtuigingskracht.
  • Je kunt zaken goed coördineren, initiëren en organiseren. Je communiceert zowel schriftelijk als mondeling goed en bent in staat om je aan te passen aan de situatie en context.
  • Je bent omgevingsgericht oftewel je hebt oog voor maatschappelijke trends en ontwikkelingen.

Als je daarbij van aanpakken weet en houdt van een werkomgeving waarbij je werkdag wel eens anders wordt dan je van tevoren had verwacht (en er daarom een beroep wordt gedaan op je creativiteit en flexibiliteit), dan zal je je bij ons thuis voelen. En tenslotte, maar zeker niet minder belangrijk, zoeken we een leuke collega en een teamspeler waar we op kunnen bouwen en vertrouwen.

Wij

Onze medewerkers zijn onze grootste kracht. Wij zijn een informele en resultaatgerichte organisatie met korte lijnen en een goede samenwerking tussen de collega’s en met ons bestuur. Door samen de handen uit de mouwen te steken bouwen we aan een duurzame en toekomstbestendige gemeente. 


We zijn een kleinere gemeente met ruim 80 collega’s, wat maakt dat veel medewerkers een breed en afwisselend werkveld hebben en de lijntjes kort zijn. Onze organisatie kent een goede mix van ervaring en kennis in zowel overheid alsook het bedrijfsleven.


Afhankelijk van opleiding en ervaring ontvang je een aanbieding gebaseerd op functieschaal 9 met een salaris van maximaal € 4.048,00 bruto per maand op basis van een 36-urige werkweek. Het betreft een structurele functie voor 32-36 uur per week. Daarnaast bieden wij natuurlijk prima arbeidsvoorwaarden vanuit de CAO Gemeenten waaronder een Individueel Keuze Budget (IKB) van 17,05%. Dit IKB kun je bijvoorbeeld maandelijks laten uitbetalen of sparen voor een latere uitbetaling. Je kunt er ook verlof voor kopen of op een fiscaal aantrekkelijke manier je reiskosten vergoed krijgen. Aanvullend bieden wij uitstekende lokale arbeidsvoorwaarden.


Meer informatie over wat werken bij onze gemeente te bieden heeft en hoe onze collega’s dit ervaren vind je hier op onze website.
 

Samen

Spreekt dit je aan en wil je samen met ons groeien? Dan komen we graag met je in contact. Wil je meer weten over de functie neem dan telefonisch contact op met Marjolein Crins, Coördinator team VTH, via 06 18462801


Wil je meer weten over de selectieprocedure neem dan telefonisch contact op met onze beleidsadviseur P&O, Tineke Mommertz, via 045 5448325.


Je kunt solliciteren door je curriculum vitae en motivatiebrief uiterlijk 13 maart 2023 te uploaden via igom.nl.