Bouwtoezichthouder

Vind jij het fijn om voor je werk afwisselend binnen en buiten aan de slag te gaan? Heb jij bouwkundig inzicht en kun je meedenken in oplossingen? Dan is de functie van Bouwtoezichthouder bij ons voor jou de perfecte match!
In deze functie toets je of de verleende vergunning in lijn is met de realisatie. Constateer je dat dit niet het geval is, of blijkt dat de situatie in de praktijk tot onvoorziene omstandigheden leidt, adviseer en bemiddel je in een aanpassing zodat een gezamenlijk gedragen oplossing mogelijk is. Daar waar een aanpassing niet kan leiden tot een oplossing, handhaaf je op basis van de Omgevingswet.
Spreekt dit je aan en heb je een gedegen bouwkundige kennis en affiniteit met de Omgevingswet? Lees dan vooral verder!
Als bouwtoezichthouder ben je voor het hele terrein van het omgevingsrecht verantwoordelijk voor het toezicht op naleving van de regels en het handelen/bouwen conform verleende omgevingsvergunningen. Je voert regie over het toezichtproces, beoordeelt hierbij op locatie of conform relevante wet- en regelgeving wordt gehandeld en signaleert afwijkingen of bouwkundige onjuistheden. Je bent het aanspreekpunt voor betrokken partijen (vergunninghouder/aannemer) in het bouwproces. Daar waar nodig vraag je om advies aan collega’s of ketenpartners, zoals brandweer en Regionale uitvoeringsdienst Zuid-Limburg (RUD).
De verleende omgevingsvergunningen worden door jou getoetst en je ziet erop toe dat conform de (bouw)tekeningen wordt gehandeld. Je beoordeelt het uitzetten van het bouwpeil en constructieve aspecten en bent in staat (bouw)werken in te meten. Je hebt kennis van het Bouwbesluit 2012 en de Wabo/Omgevingsrecht, en signaleert omgevingsrechtelijke strijdigheden, zoals illegale bouwwerken, strijdigheid met het bestemmingsplan of milieuregelgeving. Bevindingen worden in rapportages vastgelegd veelal in overleg met de handhavingsjurist. Daar waar nodig ga je het gesprek aan met de vergunninghouder voor aanvullende informatie of aanpassingen. Je communiceert makkelijk met verschillende belanghebbenden, staat sterk in je schoenen en durft beslissingen te nemen zonder daarbij de klantgerichtheid uit het oog te verliezen.
Jij
We zijn op zoek naar een bouwkundige met gedegen vakkennis. Je beschikt over een HBO werk- en denkniveau. Kennis van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) is een pré.
Voor jou is werken achter je bureau gecombineerd met werken buiten de ideale combinatie en je bent in staat om de juiste balans in deze werkzaamheden te vinden. Je bent omgevingsgericht en hebt oog voor maatschappelijke trends en ontwikkelingen.
Je kunt goed zelfstandig werken en weet dat afstemming en samenwerking onmisbaar zijn voor het beste resultaat.
Als je daarbij van aanpakken weet en houdt van een werkomgeving waarbij je werkdag wel eens anders wordt dan je van tevoren had verwacht (en er daarom een beroep wordt gedaan op je creativiteit en flexibiliteit), dan zal je je bij ons thuis voelen. En tenslotte, maar zeker niet minder belangrijk, zoeken we een leuke collega en een teamspeler waar we op kunnen bouwen en vertrouwen.
Wij
Onze medewerkers zijn onze grootste kracht. Wij zijn een informele en resultaatgerichte organisatie met korte lijnen en een goede samenwerking tussen de collega’s en met ons bestuur. Door samen de handen uit de mouwen te steken bouwen we aan een duurzame en toekomstbestendige gemeente.
We zijn een kleinere gemeente met ruim 80 collega’s, wat maakt dat veel medewerkers een breed en afwisselend werkveld hebben en de lijntjes kort zijn.
Onze organisatie kent een goede mix van ervaring en kennis in zowel overheid alsook het bedrijfsleven.
Afhankelijk van opleiding en ervaring ontvang je een aanbieding gebaseerd op functieschaal 8 met een salaris van maximaal € 3.732,00 bruto per maand op basis van een 36-urige werkweek. Het betreft een structurele functie voor 32-36 uur per week.
Daarnaast bieden wij natuurlijk prima arbeidsvoorwaarden vanuit de CAO Gemeenten waaronder een Individueel Keuze Budget (IKB) van 17,05%. Dit IKB kun je bijvoorbeeld maandelijks laten uitbetalen of sparen voor een latere uitbetaling. Je kunt er ook verlof voor kopen of op een fiscaal aantrekkelijke manier je reiskosten vergoed krijgen. Aanvullend bieden wij uitstekende lokale arbeidsvoorwaarden.
Meer informatie over wat werken bij onze gemeente te bieden heeft en hoe onze collega’s dit ervaren vind je hier op onze website.
Samen
Spreekt dit je aan en wil je samen met ons groeien? Dan komen we graag met je in contact.
Wil je meer weten over de functie neem dan telefonisch contact op met Marjolein Crins, Coördinator VTH, via 045 5448323.
Wil je meer weten over de selectieprocedure neem dan contact op met Tineke Mommertz, beleidsadviseur P&O, via 045 5448325.
Je kunt solliciteren door je curriculum vitae en motivatiebrief uiterlijk 9 januari 2023 te uploaden via de website van Igom.nl.