Helaas zijn er momenteel in onze gemeente oplichters actief op het gebied van (bank)helpdeskfraude.
Vooral oudere mensen zijn het doelwit van de criminelen.
Burgemeester Susanne Scheepers: “Recentelijk zijn er weer een aantal ouderen uit onze gemeente slachtoffer geworden van helpdeskfraude. Ik ben hier zeer bezorgd over. Vaak zijn het juist de meest kwetsbare mensen die slachtoffer worden. Ik doe een beroep op eenieder om je (groot)ouders, je buren en vrienden te waarschuwen voor deze criminele praktijken. Want beste mensen, EEN BANKMEDEWERKER BELT NOOIT ZELF!”
Bankhelpdeskfraude
Bankhelpdeskfraude is een vorm van spoofing die veel voorkomt en waarbij iemand in korte tijd veel geld kan kwijtraken. De beller doet zich voor als een medewerker van bijvoorbeeld je bank, internetprovider of energieleverancier. Het is alleen geen medewerker, maar een oplichter. Hij of zij probeert je te overtuigen om direct geld over te maken of om belangrijke informatie los te krijgen zoals je inloggegevens, pincodes of beveiligingscodes. Soms wordt zelfs gevraagd om direct toegang te geven tot je computer. Als je geld overmaakt, komt dat terecht bij de oplichter.
Wat kun je zelf doen?
Vertrouw je het niet helemaal? Verbreek de verbinding en zoek zelf het telefoonnummer van de organisatie op. Bel vervolgens de organisatie om te controleren of het verzoek dat ze deden klopt.
Banken en andere organisaties zullen NOOIT om persoonlijke inloggegevens vragen of om geld naar een zogenaamde beveiligde rekening over te maken. Ook zal een bank je nooit onder druk zetten om snel te handelen. Geef nooit je pinpas af en stuur deze nooit op (zelfs niet doorgeknipt).
Doe aangifte!
Ben je slachtoffer van bankhelpdeskfraude? Doe dan altijd aangifte! Dat kan via 0900-8844 of via www.politie.nl. Meer informatie vind je op de website www.maakhetzeniettemakkelijk.nl