Het bevrijdingsraam van Bocholtz wordt gerestaureerd

Het zal de Bocholtzenaar niet ontgaan zijn dat er al een tijdje hard gewerkt wordt om het voormalig gemeentehuis Op de Boor op te knappen. 

Het torentje is in oude luister hersteld en de klok geeft ons weer de tijd aan. Wat misschien minder is opgevallen maar zeker zo interessant is, is het herstel van het zogenaamde bevrijdingsraam. 

Dit raam is in 1951 in het toenmalige gemeentehuis aangebracht om de slachtoffers van Bocholtz van de Tweede Wereldoorlog en de oorlog in Nederlands-Indië te herdenken. Het geld voor het raam is grotendeels door de eigen bevolking opgebracht aangevuld met een bijdrage van het toenmalige gemeentebestuur. 

Het raam werd ontworpen en vervaardigd door de Maastrichtse glazenier Hub Levigne. Het raam is uitgevoerd in mondgeblazen antiek glas en heeft een prachtige kleurenschakering. 

In het raam zijn twee mensen groot uitgebeeld. Een man met de Nederlandse driekleur in de hand verbeeldt soldaat Joep Peters die bij de inval in mei 1940 sneuvelde bij Maastricht. Hij is begraven op het kerkhof in Bocholtz. De andere man is Wiel Grooten die zeer actief was in het verzet door mensen die ingezet werden voor de Arbeitseinsatz te helpen ontsnappen. Na te zijn verraden zou Wiel Grooten vlak voor de bevrijding in Vught zijn geëxecuteerd. 

Vanwege ouderdom en slijtage is dit raam uit het gebouw verwijderd en voor restauratie overgebracht naar atelier en studio Vitri te Kerkrade. Onlangs bezochten een aantal betrokkenen (o.a. comité 75 jaar Vrijheid en Democratie, zie foto) deze studio en konden vaststellen dat het raam in goede handen is. 

Op de foto staan van links naar de heer Coenen, de heer Grooten, de heer Heltzel, de heer Huppertz en de heer Triches bij atelier en studio Vitri te Kerkrade

Op de afbeelding van links naar de heer Coenen, de heer Grooten, de heer Heltzel, de heer Huppertz en de heer Triches.

Het glas in lood raam wordt straks in de nieuwe situatie gepositioneerd tegen een witte muur van Op de Boor. Het geheel wordt opgenomen in een nieuw frame en voorzien van slagvast glas. Daarmee hopen we dit mooie raam voor het nageslacht veilig te kunnen stellen. Ook wordt het kunstwerk aangestraald, zodat de taferelen mooi worden uitgelicht.