Jurist (starter)

Heb je ervaring als jurist Wabo dan komen wij graag met je in contact. Maar ook als je geen ervaring hebt maar wel beschikt over een juridische opleiding aarzel dan niet om te reageren. Heb je recent of ga je op korte termijn je studie HBO Recht afronden, dan krijg je namelijk bij ons de kans om aan de slag te gaan als Jurist op het gebied van omgevingsrecht/bestuursrecht in combinatie met een ontwikkeltraject.
Je opgedane kennis en vaardigheden tijdens je studie ga je verder uitbreiden door echt aan de slag te gaan samen met je collega’s. Naast deze begeleiding van je ervaren collega’s (juristen en bouw/milieukundigen) bieden wij je in je eerste jaar een externe opleiding aan om naast de juridische aspecten ook inzicht te krijgen in de bouwkundige kant. Daarnaast wordt in deze opleiding de werkwijze en processen binnen de gemeente en overheid behandeld en ga je aan de slag met je vaardigheden op het gebied van communicatie en advies. Deze opleiding start in oktober en omvat 19 bijeenkomsten.
Groeien
Je wordt (uiteindelijk) aanspreekpunt voor burgers en bedrijven maar ook voor interne en externe adviseurs op het gebied van omgevingsrecht (Wabo). Je toetst initiatieven en aanvragen omgevingsvergunningen aan het omgevingsrecht, zoals de Wabo, het bestemmingsplan en het Bouwbesluit (vanaf 1 januari 2024 de Omgevingswet). Daar waar nodig vraag je om advies t.a.v. welstand, bodem, archeologie, milieu, brandveiligheid, etcetera.
Ingediende plannen worden op basis van de geldende wet- en regelgeving door jou beoordeeld. Daarbij is het belangrijk dat een verzoek naast wet- en regelgeving ook de belangen behartigt van bewoners, gebruikers en de omgeving.
Als er vragen zijn of open eindjes ga je in gesprek met de aanvrager voor aanvullende informatie of aanpassingen. Je communiceert makkelijk met verschillende belanghebbenden, staat sterk in je schoenen en durft beslissingen te nemen zonder daarbij de klantgerichtheid uit het oog te verliezen.
Je bent verantwoordelijk voor het opstellen en voeren van mondeling verweer voor de adviescommissie bezwaren.
Bij bezwaar- en beroepszaken ga je mee naar de rechtbank en zal je uiteindelijk als adviseur Omgevingsrecht vertegenwoordiger zijn van het college in bezwaar- en beroepszaken.
Jij
- Je hebt een afgeronde juridische opleiding op HBO niveau of rondt deze op korte termijn af.
- Interesse of kennis van omgevingsrecht en/of bouwkunde is geen must maar wel een voordeel.
- Je bent bereid verdere opleidingen te volgen.
- Je communiceert zowel schriftelijk als mondeling goed en bent in staat om je aan te passen aan de situatie en context.
- Je denkt en werkt systematisch, analytisch en je bent accuraat.
- Je kunt goed samenwerken en bent resultaat- en klantgericht.
- Je bent omgevingsgericht oftewel je hebt oog voor maatschappelijke trends en ontwikkelingen.
Als je daarbij van aanpakken weet en houdt van een werkomgeving waarbij je werkdag wel eens anders wordt dan je van tevoren had verwacht (en er daarom een beroep wordt gedaan op je creativiteit en flexibiliteit), dan zal je je bij ons thuis voelen.
En tenslotte, maar zeker niet minder belangrijk, zoeken we een leuke collega en een teamspeler waar we op kunnen bouwen en vertrouwen.
Wij
Onze medewerkers zijn onze grootste kracht. Wij zijn een informele en resultaatgerichte organisatie met korte lijnen en een goede samenwerking tussen de collega’s en met ons bestuur. Door samen de handen uit de mouwen te steken bouwen we aan een duurzame en toekomstbestendige gemeente.
We zijn een kleinere gemeente met ruim 80 collega’s, wat maakt dat veel medewerkers een breed en afwisselend werkveld hebben en de lijntjes kort zijn.
Onze organisatie kent een goede mix van ervaring en kennis in zowel overheid alsook het bedrijfsleven.
Het betreft een structurele functie voor 32-36 uur per week. De functie is ingeschaald in functieschaal 9 (€ 3.167,00-€ 4.537,00) op basis van een 36-urige werkweek. Afhankelijk van opleiding en ervaring stroom je in via functieschaal 8 (€ 2.878,00 - € 4.052,00) op basis van een 36-urige werkweek. Je start met een tijdelijk contract van 1 jaar met de mogelijkheid voor een contract voor onbepaalde tijd.
Daarnaast bieden wij natuurlijk prima arbeidsvoorwaarden vanuit de CAO Gemeenten waaronder een Individueel Keuze Budget (IKB) van 17,05%. Dit IKB kun je bijvoorbeeld maandelijks laten uitbetalen of sparen voor een latere uitbetaling. Je kunt er ook verlof voor kopen of op een fiscaal aantrekkelijke manier je reiskosten vergoed krijgen.
Aanvullend bieden wij uitstekende lokale arbeidsvoorwaarden.
Meer informatie over wat werken bij onze gemeente te bieden heeft en hoe onze collega’s dit ervaren vind je op deze pagina.
Samen
Spreekt dit je aan en wil je samen met ons groeien? Dan komen we graag met je in contact.
Wil je meer weten over de functie neem dan contact op met onze Marjolein Crins, coördinator team Vergunningen Toezicht en Handhaving, via telefoonnummer 06 18462801.
Wil je meer weten over de selectieprocedure neem dan contact op met onze beleidsadviseur P&O, Tineke Mommertz, via telefoonnummer 045 5448325.