Onze organisatie

Onze organisatie maakt zich hard om fijn te wonen, werken en leven in Simpelveld. Dat doen wij met circa 100 medewerkers op het gemeentehuis en op de gemeentewerf. We zijn een kleine gemeente, waardoor veel medewerkers een breed en afwisselend werkveld hebben en de lijnen kort zijn.

Ambtelijke organisatie

De gemeentesecretaris / algemeen directeur leidt de ambtelijke organisatie. De gemeentesecretaris / algemeen directeur is voorzitter van het gemeentelijke managementteam, dat verder bestaat uit de drie afdelingsmanagers en de concernadviseur. Samen met een aantal teamleiders zijn zij verantwoordelijk voor de algemene coördinatie en aansturing van de organisatie.

De ambtelijke organisatie adviseert het gemeentebestuur over het te voeren beleid en zorgt, na besluitvorming, voor uitvoering van het vastgestelde beleid. De ambtelijke organisatie bestaat uit drie afdelingen:

  • Dienstverlening

  • Leefomgeving

  • Bedrijfsvoering

Dienstverlening

De afdeling Dienstverlening bestaat uit diverse teams die zich bezig houden met de levering van producten en diensten aan burgers, bedrijven en instellingen. De afdeling Dienstverlening bestaat uit de volgende teams of taakvelden:

  • Burgerzaken / Burgerlijke Stand
  • Klant Contact Centrum
  • Sociaal Domein (Jeugdzorg, WMO, leerlingenvervoer en subsidies niet-professionele instellingen)
  • Vergunningen, toezicht & handhaving
  • Milieu
  • Meldpunt overlast
  • Kwaliteitszorg
  • Accommodatiebeheer

Leefomgeving

De afdeling Leefomgeving bestaat uit vier teams: team fysiek domein, team sociaal domein, team beheer openbare ruimte en de buitendienst.

De teams fysiek domein en sociaal domein benaderen de ruimtelijke en maatschappelijke vraagstukken op een integrale wijze en vertalen deze in lokaal beleid. Deze teams zijn verantwoordelijk voor de inhoudelijke kwaliteit van het beleid, maar ook voor het communicatieve en bestuurlijke proces waarmee het tot stand komt. De klanten van deze teams zijn primair de bestuurders van het college en in het verlengde daarvan de gemeenteraad. Het team fysiek domein houdt zich vooral bezig met de taakvelden bouwen en wonen, duurzaamheid, economie en toerisme en ruimtelijke ordening. Het team sociaal domein is gericht op de taakvelden cultuur, jeugd, onderwijs, openbare orde en veiligheid, participatie, sport, vluchtelingen, volksgezondheid en WMO.

De teams beheer openbare ruimte en buitendienst houden zich bezig met realisatie, beheer en instandhouding van de openbare ruimte en de gemeentelijke sociaal-culturele en sportaccommodaties. Deze teams zijn gericht op planmatige realisatie en beheer en het oplossen van acute problemen in de openbare ruimte.

Bedrijfsvoering

De afdeling Bedrijfsvoering houdt zich bezig met de interne dienstverlening. De medewerkers van deze afdelingen ondersteunen en adviseren het college, de gemeenteraad en de interne organisatie optimaal bij de uitvoering van de primaire processen en het realiseren van de organisatiedoelen.
De afdeling bedrijfsvoering bestaat uit de volgende teams:

  • Bestuursondersteuning & kabinet
  • Communicatie
  • Facilitaire Zaken
  • Financiën
  • Informatiemanagement
  • Juridische zaken
  • Personeel en Organisatie